Related Posts with Thumbnails

Tuesday, December 09, 2008

Leher Baju Kurung

Assalamualaikum...

Ada sorang mak cik tanya kat saya, "macam mana kamu buat kat bawah leher baju elok je tajamnya? Mak cik buat tak mau tajam". Saya pun bagitau la caranya. Pastu mak cik tu kata "Baiknye budak ni.. kalau tanya tukang jahit lain diorang tak nak bagitau caranya". LOLLL!! Tak sangka pulak beliau cakap sampai camtu sekali. Bagi saya, saya tak kisah untuk berkongsi dengan orang tips dan teknik menjahit baju. Kalau saya tahu, saya akan bagitau.

Sebenarnya simple je caranya. Kalau lapik leher, saya lebih suka guna kain gam. Cuba tengok gambar kat bawah ni..



Lepas potong lubang leher, tetapkan lapik leher dan lubang leher yang telah dipotong. Sematkan dengan jarum peniti.
Sebelum menjelujur, lukiskan dulu garisan di atas lapik leher seperti dalam gambar degan jaraknya lebih kurang 0.5 cm dari tepi.
Lukis bentuk V kat bawah supaya waktu jahit mesin nanti mudah untuk ikut garisan tu. Perhatian, bentuk V tu mestilah SEIMBANG.
Pastu, jelujurkan.
Lepas jelujur, jahit mesin mengikut garisan yang dibuat sebelum ni. Ikut betul-betul bentuk 'V' yang telah dibuat.
Bila dah siap jahit mesin, tanggalkan jahitan jelujur, alihkan lapik leher dan seterikakan bahagian leher.
***** Pastikan kedua-dua bahagian bucu atas tajam waktu alih lapik leher.

18 comments:

Anonymous Wednesday, March 25, 2009 4:25:00 PM  

Assalamualaikum...hai solehah...cara membuat leher baju kurung yang solehah tunjukkan ini lebih mudah dan kemas...saya ada satu pertanyaan, "kain gam" yang solehah gunakan itu ada tak nama tertentu..sebab saya ada mbaca dlm buku jahitan disebut "interfacing" (adakah kain ini yg solehah gunakan?..lagi satu pertanyaan saya dlm buku jahitan yg saya baca itu ada menyebut kain "stafflex"...apakah perbezaan antara kain "interfacing" dan "stafflex"...harap solehah dapat membantu saya yg serba tak tahu ini...maaf ye soalan pjg sgt...

Solehah Friday, March 27, 2009 7:33:00 PM  

saya ada buat post terbaru untuk soalan kak. sila rujuk post saya yang bertajuk Balkrum, stafflex, interfacing...

bungakembang Thursday, November 05, 2009 3:02:00 AM  
This comment has been removed by the author.
bungakembang Thursday, November 05, 2009 3:03:00 AM  

hi kak... boleh tolong bagi saya pola untuk macam mana nak gunting lapik leher tak? thank you.

Solehah Thursday, November 05, 2009 3:03:00 PM  

cara nak buat pola dah ada kat blog ni

http://homesolehah.blogspot.com/2009/08/cara-melukis-pola-lubang-leherbulan.html

http://homesolehah.blogspot.com/2009/05/tutorial-membuat-lubang-leher-baju.html

Anonymous Sunday, June 06, 2010 2:01:00 AM  

salam solehah. kalau tak keberatan boleh tak bagi tau cam ne nak buat kain pakai/lipat. kain ni biasanya dipakai dengan baju kurung moden

Solehah Saturday, June 12, 2010 9:44:00 PM  

to anonymous,

inshaAllah kalau ada kesempatan..

Anonymous Tuesday, July 13, 2010 11:54:00 AM  

salam solehah, boleh tak tunjukkan cara jahit getah pinggang yg guna separuh balkrum, separuh getah. Saya baru nak belajar menjahit.

Solehah Thursday, July 15, 2010 1:44:00 PM  

to Anonymous,

salam kak, separuh getah separuh balkrum saya susah nak tunjuk kat blog sebab prosesnya agak rumit.

Anonymous Tuesday, September 28, 2010 1:09:00 PM  

Salam, solehah. Boleh x tunjukkan cara membuat baju kurung moden? Sebabnya saya memang x pas tentang lengan baju2 yg macam ni(ketiak). Tunjuk la dari mula u lakar,sebab bab cantum ni insyaAllah dah pas.. :)

Solehah Wednesday, September 29, 2010 3:39:00 PM  

Salam,

Kurung moden ea.. InshaAllah, kalau sempat saya tunjuk.

Anonymous Monday, June 27, 2011 11:11:00 AM  

Salam, Solehah
Mcm mana nak potong pesak untuk baju kurung pahang (yang tak perlu cantum). Mohon tunjukkan jika tak keberatan.

suhaiza Thursday, August 04, 2011 2:37:00 PM  

salam,
Trm ksh ats ilmu yg bernilai ni...moga saudari dimurahkan rezeki...

Nor Khaishar Abdul Rahman Saturday, March 10, 2012 9:00:00 AM  

Assalamualaikum Solehah,
Saya mmg biasa jahit baju kurung n ambil tempahan pun tapi masalah saya bila ada sahabat yang nak kan saya jahit baju pesak gantung... selama ni saya puas dok fikir mana nak cari pola utk jahit baju pesak gantung ni, sehingga saya temui blog ini. Alhamdulillah, syukur dan terima kasih banyak2 kerana sudi menurunkan ilmu yg saudari ada. Moga panjang umur saudari dan dimurahkan rezeki.

ADAH Monday, July 30, 2012 1:36:00 AM  

assalamualaikum saudari.. saya minat menjahit dan masih baru nak cuba2 menjahit baju kurung. berdasarkan nota2 saudari saya lihat mudah difahami bagi yang baru bertatih macam saya. saya sekadar bertanya andai saudari boleh kongsikan sekali cara melukis pola simple untuk baju kurung moden yang berzip belakang. Ilmu yang saudari kongsikan sangat bermakna. terima kasih.. :) ADAH (:

Keysia Luvi Wednesday, August 01, 2012 3:19:00 AM  

wah.. Makasih Ya.. Semua Tips Anda Sangat Bermanfaat.. Aku Senag Berkunjung Ke Blog Ini.. Semoga Anda Mendapat pahala Yg Setimpal.. By Keysia..

Anonymous Tuesday, August 28, 2012 12:10:00 AM  

salam sis... smua saya faham ttg nota buat baju kurung pahang ni, tapi sis saya nak tanya yg kelim tu apa maksudnya?..;-)

Unknown Monday, July 15, 2013 12:03:00 PM  

Assalammualaikum solehah..sy nak mintak izin ambil note awak tuk jdkan rujukan sy..tapi sy nak tanya 1, mcmana tuk buat pola leher yg tuk sambungkan ke baju tu?

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP