Related Posts with Thumbnails

Tuesday, December 16, 2008

Tutorial jahitan mata lalat - kemasan leher

Assalamualaikum..

Saya ada rakam video cara menjahit mata lalat memandangkan ramai yang ingin belajar jenis jahitan ni. Saya harap anda dapat belajar daripada video ni. Sila beri komen sekiranya tidak faham atau ada apa-apa masalah. Tinggalkan juga komen kalau anda rasa tutorial ini membantu dan anda sukakannya. Saya amat menghargai maklum balas anda.




Beginilah rupa jahitan mata lalat. sama tak dengan anda punya? kalau anda punya tak lawa jangan putus asa.. USAHA LAGI!

29 comments:

tajnsham Wednesday, December 17, 2008 4:02:00 PM  

apa lagi nk komen yek..akak x de komen la dik..elok sgt jahitan tu..mmg fulltime menjahit ke skrg ni??anyway harap truskan jahitan & blog at the same time..akak suker la ikut blog nih.. :)

Solehah Wednesday, December 17, 2008 7:50:00 PM  

to kak tajnsham,

selamat datang ke blog ni =) Saya menjahit kadang-kadang je kalau ada tempahan daripada orang. Alhamdulillah, seronok saya dengar akak suka blog ni.. terima kasih atas sokongan akak =)

Anonymous Thursday, December 18, 2008 12:58:00 AM  

assalamualaikum...saya baru saje jumpe blog ni.kebetulan memang saye sedang mencari bagaimana cara menjahit mata lalat.saye amat berpuas hati dgn video yg dipaparkan.dan skrg ni saya dah pandai jahit mata lalat.jika boleh paparkan sekali jahitan karipap@kerang...diana.

Solehah Thursday, December 18, 2008 1:34:00 PM  

to kak diana,

waalaikumussalam.. saya anggap kak Diana lebih tua drpd saya jadi saya panggil kak. Alhamdulillah, Seronok saya dengar kak Diana dah pandai jahit mata lalat. Maknanya, matlamat asal video ni supaya orang lain boleh memanfaatkannya telah tercapai. InsyaAllah, kalau ada kesempatan saya akan cuba buat tutorial jahitan karipap pulak. Terima kasih kerana mencuba =)

Ummi Nur Syakirin (ahliaHerman) Saturday, January 10, 2009 12:48:00 PM  

salam ziarah...sila beri tunjuk ajar...ana nak belajar menjahit jugak...hmmm =)

Solehah Saturday, January 10, 2009 1:55:00 PM  

insyaAllah... boleh kalau nak belajar menjahit.. lebih senang kalau ber'ym'.. ada ym?

Abu Harits Al Atsari Thursday, February 26, 2009 6:23:00 PM  
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous Wednesday, March 25, 2009 4:38:00 PM  

Assalamualaikum...hai solehah.. bagus betul tutorial yang ditunjukkan...saya telah mencuba menjahit mata lalat di baju kurung saya..:-)..
saya ada satu pertanyaan mcm mana untuk membuat sambungan supaya tidak ketara nampak sambungan sekiranya benang telah pendek semasa menjahit..harap solehah dapat membantu..t.kasih...dhiah

Solehah Friday, March 27, 2009 7:40:00 PM  

kepada kak dhiah,

kalau tak nak bagi nampak sambungan yang ketara selepas benang dah habis, untuk mulakan yang baru kak kena cucuk jarum dekat bahagian tengah jahitan yang terakhir. semoga berjaya..

Anonymous Thursday, June 25, 2009 11:13:00 AM  

salam solehah,

baru jumpa blog ni.. kebetulan mmg tgh pk nak buat bj raye sendiri thn ni..harap2 nota solehah ni dpt membantu.. terima kasih..from:zie

Sebuah Perjalanan..... Monday, August 31, 2009 1:55:00 PM  

salam...terima kasih di atas tunjuk ajar dalam blog akak nie. saya baru jer menjumpai blog nie. ilmu yang di ajar boleh lah nak buat baju untuk keluarga sendiri. sekurang2nya menjimatkan upah. di harap akak akan terus mengajar di blog nie dengan pelbagai jenis jahitan lagi dengan pembelajaran yang senang difahami.
terima kasih.

Lin Wednesday, November 11, 2009 11:16:00 AM  

As Salam,

Semoga Nur Solehah sentiasa berada di dalam keredhaanNya..

Saya suka sangat website ni, especially bila setiap step yang ditunjukkan amat jelas cara penerangannya..

tapi saya nak tau, untuk jahitan mata lalat ni, apa jenis benang yang digunakan? Benang sulam atau benang jahitan?

Solehah Wednesday, November 11, 2009 2:21:00 PM  

salam,

Terima kasih kerana mendoakan saya..

untuk jahitan mata lalat, saya gunakan benang jahitan yang biasa..

Anonymous Thursday, November 12, 2009 9:56:00 AM  

assalamualaikum.
susah btol nk cr web yg bg tunjuk ajar secara free ni..
hurm,,since solehah penah bkesempatan bukak web mygfl tu kan, leh tak share notes yg dr web tu?sbb sy bukak,xleh lgsg la..
klu leh share kt cni,sgt la bgus..thanks

Solehah Thursday, November 12, 2009 12:42:00 PM  

Waalaikumussalam,

saya ada 4 notes je yg sy simpan. sy ada post kat blog ni http://homesolehah.blogspot.com/2009/03/nota-mygfl-yang-terselamat.html

.::*~Serikandi Islam~*::. Thursday, January 07, 2010 3:24:00 PM  

salam.tutorial anda sgt2 mmbantu dan mudah dfahami.trima kasih.sya ni bru je pegang mesin jahit xsmpai sbulan.ni yg tgh nk blaja ni.hajat nk jahit bju kurung.insyaAllah...

Anonymous Sunday, August 22, 2010 2:54:00 PM  

Salam.
Memang sudah lama saya hendak mencuba tikaman mata lalat & karipap dan pertama kali buat terus menjadi. Alhamdulillah. Terima kasih di atas tutorial puan. Lepas ini saya tak perlu susah-susah jahit tulang belut lagi.

Anonymous Monday, March 07, 2011 12:05:00 PM  

Asalamualaikum, alhamdulillah terimakasih kerana tunjuk ajar, di harap ada paten lain2 baju seperti jubah dsb.

shironeko Monday, June 13, 2011 6:50:00 PM  

salam, saya selalu jd silent reader je kat blog ni.
nak tanya mata lalat ni ape bezanya ngan karipap?
pastu yg mata lalat ni kita buat dlm dlm bhgn baju atau bhgn luar? berapa lembar benang?

sorry banyak tanya. sbb baru belajar. :)

jahitbynadia Friday, June 24, 2011 6:59:00 PM  

salam,
ini first time saya singgah blog ni..kebetulan saya sedang menjahit baju kurung untuk anak saya..tinggal part mata lalat ni jer yang sangkut sebab cikgu (kawan) yang ajar saya pulang ke brunei..saya buntu, so saya pun google, jumpa blog ini..
thank you sebab video tu membantu tapi, kurang jelasla gambar dia..
terima kasih..

nureen Wednesday, July 13, 2011 12:25:00 PM  

saya ada belajar ni.. tp kami panggil 'karipap'.. hehehe.. bestlah tengok blog ni.. sy pon tgh belajr menjait.. kalo ilmu kurang bole la tambah dari sini... tq tuan blog.. hehe

Anonymous Wednesday, August 17, 2011 4:37:00 PM  

assalamualaikum.
saya suka initiatif solehah dalam usaha mengajar individu2 mcm saya utk belajar menjahit.saya belum mencuba, tp setelah lihat video2 solehah ni, saya rasa ramai yg boleh menjahit nanti termasuk saya. saya tgh cari info mcm mana nk menjahit sepasang baju kurung since harga upah sepasang baju kurung semakin meningkat.so, dalam blog solehah ni, ada x cara2 nak menjahit baju kurung?sbb saya teringin sangat nak belajar buat baju kurung.hope solehah dapat membantu saya dan lain.terima kasih. -nhcm-

Anonymous Tuesday, September 13, 2011 9:43:00 PM  

slm...saya problem x tahu nak wat macam mana tangan tu...jari tlunjuk...lpas msuk jarum...saya x faham cm ne y blit2 masuk benang sampai 3 kali tu...bnyak kali saya ulang tengok...ciap da ready jarum dengan kain....boleh tak...slow kan time part tu????

Cik Applemuffin Monday, January 30, 2012 12:14:00 AM  

Suka sangat blog ni..bermanfaat sungguh...saya pun memang minat bidang jahitan ni...dan ada cita-cita nak belajar...insyaallah...

Anonymous Thursday, March 08, 2012 11:03:00 AM  

salam...
thanks atas perkongsian ilmu ni
mmg tgh surf nota cara mjahit. teruskan membri ilmu

frm, ira

Wan Nur Wednesday, July 04, 2012 7:18:00 PM  

slm...

tQ so much kak solehah...sy mmg tgh cri2 cra jhitan ni...TQ so much...cm dh jd je..hehe..(sy tgk cth bju sy yg kakak sy jhitkan..dlu,dia nk ajar,sy x nak..huhu..rugi!!!..)...alhmdllah..skg dh blh...same...cuma x brape nk kemas lh...TQ sgt2 kak ats p'kogsian ilmu ni...

Anonymous Saturday, July 07, 2012 12:14:00 AM  

Tk dik, blog ini sgt membantu saya yg nak menjahit baju raya anak.

Keysia Luvi Wednesday, August 01, 2012 3:09:00 AM  

wah.. Makasih Ya.. Semua Tips Anda Sangat Bermanfaat.. Aku Senag Berkunjung Ke Blog Ini.. Semoga Anda Mendapat pahala Yg Setimpal.. By Keysia..

Unknown Wednesday, June 01, 2016 11:14:00 AM  

Tq dear..

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP