Related Posts with Thumbnails

Saturday, January 21, 2012

Mana lagi untung?

Assalamualaikum,


source : google search

Sebelum ni saya ambil upah jahit baju kurung. Saya caj RM25 sepasang termasuk mata lalat. Dalam tahun 2009-2010.. Saya juga alter baju orang.

Potong kaki kain - RM4
Potong tangan - RM3
Jahit Leher sahaja - RM5
Pasang Zip - RM5
Alter pinggang kain - RM5

Bayangkan sepasang baju kurung yang susah payah nak jahit saya caj RM25. Lagi untung kalau alter je. Ha, tambahan saya suka jahit zip, potong kaki kain dan jahit mata lalat. Alter pinggang paling tak gemar. Adalah dulu saya alter baju orang sampai harganya lebih daripada sepasang baju kurung.

So, anda rasa mana yang lebih untung? Ada pengalaman atau buah fikiran? Sila komen.

17 comments:

Mila@Rimbun Wednesday, January 25, 2012 9:41:00 AM  

Pada saya kalau ambik RM25 tuh dah terlalu murah, tak bersesuaian dengan usaha kita, even kalau alter baju or tudung kalau dah menyebbakan kita kena tetas menetas tuh, remeh kerjanya. saya bukanlah nak menaniaya org lain dengan mengambil upah yg mahal, tapi sekurang2nya saya tak menganiaya diri sendiri. Kalau suka servis saya, then bayarlah, kalau tak suka boleh cari orang lain, itu prinsip saya.

Solehah Wednesday, January 25, 2012 10:05:00 AM  

to Mila,

kak caj berapa?

AIN NAZRI Thursday, January 26, 2012 12:20:00 PM  

Solehah saya rasa kalu upah baju kurung dengan leher biasa tikam mesin leh laa amek 30.. kalu dia nak sembat or mata lalat leh laa caj 5-10 hinggit tambahan.. kita bagi pilihan kat org.. jgn sampai kita yer bayaran x berbaloi dengan usaha.. bukan senang nak jahit.. standard harga upah jahit bj kurung biasa tanpa sembat or silang pangkah RM30..

Solehah Thursday, January 26, 2012 3:21:00 PM  

to ain nazri,

yelah, bila fikir balik mmg x berbaloi dgn susah payah. itupun still ada customer komplen mahal. dia kata ada org amik rm18 je.

pasni tak dpt la harga rm25 lg...

meylin Thursday, January 26, 2012 9:43:00 PM  

to solehah

dgn har Rm25 tu ..bg saya amat tidak berbaloi utk waktu sekarang ni .. lg pun byk cost dah meningkat ..sedangkan baju kurung ready made pun paling murah yg boleh dpt sekitar rm90 ... kalu tempah di rumah tailor chinese pun dorg amek rm60 sepasang tuk baju kurung biasa.. setakat ni tailor melayu yg paling murah yg pernah saya tempah (utk thn 2009) rm45 ..
so kalau solehah nak naikkan sedikit harga upah mmg patutlah... sekian

Solehah Thursday, January 26, 2012 10:19:00 PM  

to meylin,

wah wah mahalnya tailor chinese ambik... paling murah rm45? kat area mana? rm25 tu setahun lepas punya cerita kat area ipoh. so, kalau harga sekarang agak-agak berapa yang patut?

meylin Friday, January 27, 2012 2:40:00 PM  

to solehah

tailor chinese ti kat area pandan indah (selangor) ... dan tailor melayu tu pulak kat area hulu langat(selangor) .. tp kadang2 tu dorg charge ikut jenis kain pulak .. kalu yg senang digungting dan jahit harga biasa .. tp kalu yg kain agak mahal sikit charge pun lain.. so kalu nak naikkan harga upah jahit tu lingkungan bwh rm40 pun dah ok dah ..

IsmahFirzanah Friday, February 03, 2012 1:38:00 PM  

betul tu. mak sy pun ambil rm25 sepasang mcm akak jugak. tu pun org ckp mahal. yg hairannya...kalau upah kat org cina mahal pun boleh. mcm ne melayu nk kaya...hehehe.

Pepper Sunday, February 19, 2012 11:41:00 AM  

Solehah, RM25 tu caj upah mak saya ambil lebih 10 tahun untuk baju kurung biasa. Jahit mata lalat dia akan minta tambah RM10. sekarang dia tanak ambil upah baju kurung. Sebab dia cakap tak berbaloi. Langsir dia terima. Setahu saya, paling murah saya pernah jumpa RM28, tu pun nenek saja2 menjahit.

peace Thursday, February 23, 2012 7:35:00 AM  

betul rm25 tu terlalu murah utk susah payah tukang jahit (ni tukang jahit je tahu susah payah, yg tak tau jahit baju, depa x tau kesusahannya...sbb tu depa nak murah je...hehehe.
Dulu2 saya terkejut bila dpt tau upah jahit baju melayu sampai rm100 lebih. tapi lepas saya belajar dan tahu betapa susahnya nak jahit baju melayu yg baik...dgn baik...barulah saya faham kenapa charge nya tinggi... ;)

Anonymous Sunday, April 15, 2012 3:58:00 PM  

Baju kurung brape?
Shipping macam mane :)?

e-mail sy:

princess_lovela@hotmail.co.uk

Anonymous Wednesday, May 16, 2012 1:20:00 PM  

Tul lah kak, sy mula2 ambik upah RM25, masa tu maklumlah baru nak jinak2 ambik upah. skrg RM30 pun org kata mahal. Penat n leceh sebenarnya nie nak potong baju, jahit sempat.hehh

Anonymous Thursday, June 14, 2012 2:12:00 PM  

salam..betul tu...upah kat tailor chinese mmg mahal...depend pade material...klo susah dorg mmg cas mahal..saye pun berjinak2 ambik tempahan baju kurung ..tapi x la cas mahal sgt..(klo kt shah alam ni org kire murah la - RM40/psg coz chinese tailor ambik RM80/psg)..huhu...bab2 nak alter tu pade saye ssh...sbb nk kne tetas menetas...

Unknown Friday, June 15, 2012 10:37:00 AM  

Sesiapa yg tgh mencari baju raya yg sedondon dgn si comel anda,jom singgah ke blog http://kurungreadymade.blogspot.com atau add FB Kurung Siap..
Kami juga jual secara borong kepada yg berminat..harga serendah rm60..Baju keluaran kami adalah baju yg terkini dan buatan Malaysia..kami x jual baju buatan indonesia @ vietnam..hehe...boleh jenguk blog,mcm2 perkhidmatan kami sediakan,byr secara ansuran pun blh mengikut terma dan syarat2....jom tgk!
email:kurungsiap@yahoo.com

qasehcollections Thursday, August 09, 2012 3:26:00 PM  

saya tahu mana nak jahit baju kurung murah.dia ambil upah rm5/pasang tp perlu ada 5000 pasang kain lah...lebih murah dari yg jual borong ambil atas ambil....

Anonymous Thursday, December 27, 2012 4:13:00 PM  

Jom Like our Fanpage 'Kurung Couture Fanpage' utk lihat koleksi baju kurung ibu dan anak serta koleksi kurung yang tampak elegant dan kontemporari mengikut trend masa kini....Lawati http://www.kurungcouture.com untuk maklumat lanjut..

Unknown Saturday, May 27, 2017 7:36:00 AM  

klau custemor komplen mahal..?ape yg perlu kita kita jawap?

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP