Related Posts with Thumbnails

Thursday, May 20, 2010

Modem baru

Assalamualaikum


Sejak lebih sebulan lalu, internet di rumah kami mengalami masalah. Apa masalahnya? Masalahnya, line asyik disconnect dgn sendirinya everytime. So, i was like uurrghhh! Sabar je lah...
Mula-mula, saya ingat problem ni sebab kerja-kerja penyelenggaraan Telekom, so saya sabar jelah untuk beberapa tempoh. Tapi, dah lama sangat ni mulalah naik angin. Pastu, saya mintak Kak Ngah telefon Streamyx dan buat laporan. Semalam technician datang pastu tengok-tengok, dia kata soket telefon ni rosak. Oleh sebab semalam soket yang berfungsi yang dimaksudkan takde dalam simpanan technician tersebut maka hari ni dia datang lagi. So, beliau tukar soket yg dimaksudkan tapi masih sama, takde beza daripada sebelum ni. Disebabkan itu, beliau kelihatan buntu. "Apalah masalah internet orang ni?" fikirnya. Beliau pun cuba tukar modem dan masalah selesai. ALHAMDULILLAH. Kebuntuan telah berakhir. Kegusaran telah hilang. Kekaburan telah jelas. Kebahagiaan bersinar kembali. :-D

Saya pun bertanya kepada technician tersebut. "Pada pendapat encik, apakah yang menyebabkan kerosakan modem ini?"
Encik itu menjawab, "Oh, selalunya disebabkan kilat. Modem ni kira tahan la jugak. Kalau modem wireless lagi senang kena sambar kilat".
Saya kata, "Tapi encik, bila time hujan kami cabut plak modem"
Encik tanya, "Kabel cabut tak?"
Saya jawab, "Owh, tak, saya tak teringat pulak pasal tu".

Encik itu berkata lagi, kat kawasan ni memang banyak kilat. (Adakah ini bermaksud kawasan ini banyak syaiton?)

So, lepas ni nampaknya kena jadi super rajin cabut plak dan kabel time hujan.

So, now here i am, typing while downloading something using ELEPHANT :-p using a new modem.

Ni modem lama..



Ni modem baru..



Image : Google search

Gotta go..

0 comments:

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP