Related Posts with Thumbnails

Saturday, May 15, 2010

Rumusan Kursus Gubahan Pengantin

Assalamualaikum,


Kelas hari ni merupakan kelas terakhir untuk Kursus Gubahan Pengantin. Kesemuanya ada empat kelas, tapi saya sempat bercerita mengenai hari pertama sahaja. Hari kedua dan ketiga saya tak sempat nak cerita. Tapi kat sini, saya akan gabungkan cerita tentang apa yang saya belajar sepanjang empat hari kursus.

Hari pertama, saya belajar buat bunga dip. Bagi yang tak tau tentang cerita ni boleh rujuk sini. Ini hasil untuk kelas pertama.



Hari kedua pulak, saya buat gubahan bunga dan gula-gula dalam bakul kecil yang direka sendiri. Bahan-bahan utama untuk projek ni hanyalah menggunakan bahan buangan dan dikitar semula menjadi gubahan. Kalau nak tahu bahan apa yang digunakan, boleh email saya. Saya tak ambil gambar untuk cara membuat gubahan ni. Gubahan ni paling rumit dan paling banyak kerja di antara sekalian gubahan yang lain. Inilah hasil kerja untuk kelas kedua.





OK. Sekarang kita akan pergi ke projek hari ketiga iaitu gubahan buah-buahan. Buah-buahannya buat sendiri. Bahan utama untuk projek kali ini juga menggunakan bahan-bahan terbuang dan dikitar semula menjadi gubahan buah-buahan. Check it out!



Tahu macammana jadi macam ni? Haaa.. kalau nak tahu kena pergi kelas :-P
Siapa kenal bahan warna merah ni? Kalau siapa kenal dan nak buat boleh dapat free je. Kat dalam tu garam dibalut dengan plastik. Lilit dengan dawai dan jadikan tangkai.


Pastu lilit tangkai guna pelilit hijau..


Dah jadi Strawberri....

Pastu saya nak tambah buah-buahan lain dalam gubahan. Maka, saya buat anggur dan blueberry pulak.



Nak tengok hasilnya tak?? Ni lah hasilnya.. tadaaaaa!!!


What do you think? Nampak macam strawberry betul kan?

Ni Cikgu Sariah punya..






OK. Apa pulak yang berlaku hari ni? Iaitu hari keempat dan juga terakhir? Hari ni kami belajar buat gubahan telekung. Cikgu Sariah secara formalnya tunjuk cara buat 2 jenis gubahan telekung iaitu gubahan bunga dan gubahan buah berserta lipatan. Secara tak formalnya, cikgu tunjuk cara gubahan cendawan dan bunga ros. Saya buat jenis gubahan bunga. Inilah hasilnya. tadaaaaa!


Ni telekung tau...

Bersempena hari terakhir, kami semua siapkan semua gubahan cantik-cantik dan tayang masing-masing punya hasil. Kami semua dapat hamper yang dikongsi bersama untuk setiap kumpulan dan guess what? dapat sijil jugak. Cikgu Sariah telah memilih peserta terbaik kerana beliau kreatif dan inovatif dan yang pastinya bukan saya yang terpilih :-) Anyway, kalian jangan sedih kerana saya tak terpilih. Jom kita layan gambar-gambar ni. PESTA GUBAHAN PENGANTIN BERMULA!

Dimulakan dengan hasil kerja saya, inilah himpunan gubahan yang saya hasilkan..









Yang kat bawah ni kak ngah punya koleksi..







Yang ni pulak Kak Yong punya...




Gubahan telekung ni jenis buah dan lipatan.


Kat bawah ni pulak hasil gubahan untuk setiap meja.



Ni meja kami tiga beradik..




Ni meja group rakan sepejabat yang muda-muda...



Ni meja group pertengahan "matang"


Meja ni group "matang"


Dan ini... sijil penyertaan..

Terima kasih kepada penganjur Kak Yah dan Puan Normala kerana menganjurkan kursus ini dan terima kasih untuk makanan yang sedap dan free :-) Terima kasih yang teramat kat Cikgu Sariah sebab sudi mengajar kami dengan penuh kesabaran dan tabah menjawab soalan saya yang bertalu-talu.. :-) Siapa yang nak belajar dengan Cikgu Sariah boleh pergi ke KEMAS Taman Perpaduan. Terima kasih kepada semua yang terlibat. I will miss you all.

Esok ada kursus lagi... tapi kursus lain. Mungkin saya akan post kat blog, mungkin tidak. Wish me luck!

Sekian.

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP