Related Posts with Thumbnails

Friday, March 27, 2009

Balkrum, stafflex, interfacing...

Maklumat ni saya dapat daripada nota MyGfl Baju Melayu Cekak Musang tentang Balkrum, Stafflex dan Interfacing.

Balkrum



  • Bahan yang digunakan di bahagian pinggang.


Stafflex



  • Bahan yang digunakan di bahagian pinggang sebagai ikatan.


Interfacing



  • Rupa dan warna interfacing adalah sama seperti stafflex tetapi teksturnya lebih lembut.
  • Dilekatkan di antara pakaian dan lapik untuk mengeraskan.

Kain gam yang saya selalu maksudkan adalah yang ini



Kain gam yang saya selalu gunakan sebagai lapik leher baju kurung tidaklah saya tahu nak disebut sebagai apa. Menurut maklumat di atas, balkrum dan stafflex adalah seperti benda yang sama. Sekiranya ada pengunjung blog saya yang tahu apa beza kedua benda ni, sila kongsikan di sini. Saya amat menghargai maklum balas anda.

5 comments:

Lynn Nasir Tuesday, March 09, 2010 5:43:00 AM  

salam,

kalau tak silap saya, kain berpelekat ni namanya interfacing. tapi ada gak yg takde gam. wallahualam.

Solehah Tuesday, March 09, 2010 4:36:00 PM  

Salam,

rasanya yang takde gam tu untuk guna kat kolar dan lebih tebal dan keras.

Lynn Nasir Tuesday, March 09, 2010 5:00:00 PM  

salam solehah,

tak lama dulu saya beli kat kedai supply alat jahit ni, dia kata interfacing. ada gam atau takde gam, sama je nama dia :) pelik kan?

Solehah Tuesday, March 09, 2010 7:43:00 PM  

salam lynn,

pelik jugak.. entahlah.. tapi yang takde gam tu nak guna untuk apa?

Anonymous Saturday, August 07, 2010 11:32:00 AM  

interfacing ada 2. yg xada gam 2dorg pgl kain pengeras. yg ada gam 2kain gam.

stafflex pula pita pengeras yg ada gam. biasa guna utk kolar baju melayu. sbb 2dia kata interfacing sama mcm stafflex tp tekstur lbh lmbut.

balkrum pita pengeras utk pinggang.

2stahu saya lah. sbb org kedai 2pnh terangkan bezanya

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP