Related Posts with Thumbnails

Saturday, August 15, 2009

Cara Melukis Pola Lubang Leher/Bulan

Assalamualaikum, di atas permintaan pengunjung blog, hari ni saya tunjukkan cara membuat pola bulan/lubang leher. (sama je dua2 gambar)







Lukis pola seperti dalam gambar di atas. 2cm adalah untuk bahagian belakang leher. 2.5 cm adalah untuk bahagian hadapan leher. 6.5cm itu hanyalah sebagai contoh. Bagaimana saya dapat 6.5cm?? Ukur lilit leher dibahagikan dengan 6, maka dapatlah ukuran itu. sebagai contoh, ukur lilit leher anda adalah 42cm. maka 42 dibahagikan dengan 6. Oleh itu,

42/6= 7cm

Gantikan 6.5cm kepada 7cm. 2cm dan 2.5cm adalah formula untuk bulan dan tak perlu ditukar. Bila pola dah siap dilukis, gunting pola mengikut bentuk yang telah dilukis, buang bahagian yang berlorek. Terpulang kepada anda nak buat pola bentuk macam mana.. bulat boleh, nak bersegi pun boleh. ikut citarasa masing2. Kalau tak faham boleh tanya saya.

14 comments:

craftime Monday, October 05, 2009 1:13:00 PM  

salam, saya br lg ikut blog ni. u tau tak cara nak pasang kon kat leher baju kurung? please kongsi saya but tak jadi. and lg satu tudung u buat sendiri ke beli? saya nak belajar juga.

Anonymous Tuesday, September 28, 2010 1:04:00 PM  

emmm..betul tu. Dah lama saya cari kaedah ni.Terima kasih solehah. Nice blog :)

Anonymous Wednesday, October 06, 2010 10:45:00 PM  

Boleh tak ajar macam mana nak buat baju kebaya nyonya.tq

Anonymous Wednesday, October 06, 2010 10:48:00 PM  

salam..boleh tak ajar macam mana nak gunting leher cekak musang?sy buat jadi bekedut dan lebih la..

mrsfadli Sunday, July 31, 2011 1:56:00 AM  

aslmkm.. saudari yang solehah.. baik sungguh hati saudari berkogsi ilmu ini.. terima kasih bnyk2 dan semoga Allah murahkn rezeki saudari.amin

Anonymous Sunday, May 27, 2012 6:27:00 PM  

saya ucapkan berbanyak terima kasih kerana berkongsi ilmu... semoga dimurahkan rezeki...

Anonymous Saturday, June 30, 2012 2:00:00 AM  

salam,
terima kasih banyak2 kerana sudi berkongsi ilmu yer..sy mintak halal ilmu yg sy ambik ni,semoga saudari diberkati Allah SWT..

Anonymous Wednesday, July 25, 2012 6:13:00 AM  

Tahniah kerana berjaya membantu memberikan info yg baik ini. Saya merupakan seorang guru fesyen dan ingin juga berkongsi maklumat begini dengan semua orang tp apakan daya kesuntukan masa. Walaubagaimanapun saya memberi sokongan dengan apa yg anda lakukan.

Anonymous Thursday, April 18, 2013 4:22:00 PM  

As salam..... Dah lama cari nota ni. Nak tanya.... Macam mana dgn ukuran utk leher baju kurung kanak2? terima kasih

It's just life. Just live it...!!! Tuesday, April 23, 2013 8:04:00 PM  

Alhamdulillah... dah menjadi bulan baju kurung saya... terima kasih kerana ikhlas berkongsi ilmu... barakallah.

Unknown Monday, February 03, 2014 9:36:00 AM  

As salam sis...saya lina nak tanya mcmana nk buat pola leher baju melayu cekak musang( mcm baju kurung )...cara kira dan merajah pola..kurang faham..ukur lilit leher anak 13 inci...br nk belajar buat baju melayu ank umur 7 thn......terima kasih...

SZuhrah Tuesday, July 15, 2014 8:16:00 AM  

Assalamu'alaikum sister. Terima kasih atas ilmu yang dikongsi. Saya mohon halalkan ilmu yang saya pelajari.

Unknown Sunday, January 04, 2015 11:49:00 AM  

Assalamualikum...t.kasih atas perkongsian akk ni. Info sgt membantu. Minta izin share info kak tq.

Norahlisa Ahmad Monday, August 31, 2015 7:03:00 PM  

Assalamualaikum.
Terima kasih berkongsi info ini.

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP