Related Posts with Thumbnails

Saturday, September 20, 2008

Baju Kurung Pesak Gantung

Mira punye baju kurung pesak gantung..

Hari ni Mira ambik baju raya dia (baju kat bawah). Seronok tengok Mira gembira. Kegembiraan pelanggan adalah kegembiraan saya juga... Rasa sangat gembira bila orang pakai baju yang saya jahit. Lebih gembira dan puas bila diorang sangat sukakannya. Sebenarnya sebelum ni saya tak pernah jahit baju pesak gantung. Bila Mira mintak baru saya jahitkan. Wah wah wah.. baru first time jahit pesak gantung dah try kat kain orang? hehehe.. Alhamdulillah jadi.. Macam dulu, jubah saya yang pertama saya jahit kat kain mahal ekekeke. Tinggi sungguh keyakinan saya waktu tu. Yelah, bila fikir saya tengah jahit kain mahal, tidak dapat tidak saya kena buat betul-betul walaupun percubaan pertama. Alhamdulillah.. saya berpuas hati dengan hasilnya. Berbalik kepada pesak gantung tadi. Baju pesak gantung memang cantik. Sekarang ni, family saya nak pesak gantung je untuk raya ni. Baju kurung pesak buluh dah selalu sangat jadi tahun ni nak buat kelainan.

Apa beza baju kurung pesak gantung dengan baju kurung pahang? macam sama je... lebih kurang je tapi baju kurung pahang lagi kembang daripada pesak gantung. Cara jahit pesak tak sama. Saya lebih suka pesak gantung. Saya merujuk buku Mariam Abu Bakar: Panduan membuat pakaian untuk baju ni. Tapi saya ubah sikit mengikut cita rasa saya.. hehehe jahit baju orang tapi baju saya tak jahit lagi.. baju saya kemudian pun takpe.. lepas raya pun boleh. tak kisah.. dah siap semua baju orang barulah tiba giliran baju saya...





Bahagian leher

Pada bahagian leher baju ni, saya jahit kemasan leher jenis MATA LALAT untuk mengukuhkan jahitan di bahagian leher. Sebenarnya, saya baru je mahir jahit mata lalat. Dulu waktu belajar dengan cikgu saya tak berapa faham pastu saya abaikan hehehe.. sekarang ni bila cuba-cuba buat sendiri barulah tahu senang rupanya jahit mata lalat. Dengan berpandukan tutorial jahitan mata lalat di MyGfl, saya berjaya memahirkan diri dengan jahitan ni. Jahitan Karipap cantik juga tapi bagi saya jahitan mata lalat lebih kukuh. Apa beza Karipap dan mata lalat? Bentuk dan coraknya berlainan. Karipap menggunakan 1 lembar benang manakala mata lalat 2 lembar benang. Karipap 7 lilitan manakala mata lalat 2 lilitan (saya buat 3 lilitan supaya lebih besar. ikut suka..).




Bahagian sisi

Bagi saya, kecantikan baju kurung pesak gantung terletak pada cantuman pinggang. Saya rasa kain yang tak bercorak sangat sesuai dibuat pesak gantung sebab kita boleh nampak cantuman di pinggang. Kalau guna kain bercorak macam dalam gambar rasanya tak nampak sangat cantuman kat pinggang tapi nampak macam baju kurung pesak buluh je (baju kurung biasa). Tapi cantik jugak walaupun kain bercorak. Ikut cita rasa masing-masing. Cantuman tu kena jahit betul-betul selari barulah nampak cantik.




Setakat ni saja... InsyaAllah saya akan post lagi pasal baju kurung pesak gantung. Mungkin lepas raya saya akan buat post seterusnya. Dalam minggu ni saya sangat sibuk. Maklumlah nak raya. Tapi rasa malu kalau nak sambut raya beria-ria sedangkan pencapaian di bulan Ramadan mengecewakan. Malu sungguh!! Kalau ibadat di bulan Ramadan 5 BINTANG ***** barulah seronok nak meraikan Aidilfitri dengan riang gembira.. Beruntung sungguh seorang kekasih Allah ini yang berkata "Alhamdulillah, Allah menjadikan semua bulan sama saja bagi ku" Maknanya ibadatnya pada bulan-bulan lain sama saja hebatnya dengan bulan Ramadan maka takde beza antara bulan Ramadan dan bulan-bulan yang lain. Subhanallah! Ya Allah, kurniakanlah sifatnya kepadaku walaupun sedikit... amin..

3 comments:

Izat Tarmizi Sunday, September 28, 2008 8:24:00 PM  

Salam

keke,tahniah dapat buat baju tu..=P,nak satu,baju melayu,kekek

alif ismail Tuesday, February 15, 2011 7:30:00 PM  

saLam... saYa baRu paNdai buat bajU pesak gantUng ni. taPi hanya belaJar melalui cOntoh bajU. dengan adanya nOta saUdari ni, saya betambah yakin untuk buAt bajU pesaK gantUng..terima kasih...

Keysia Luvi Wednesday, August 01, 2012 3:17:00 AM  

wah.. Makasih Ya.. Semua Tips Anda Sangat Bermanfaat.. Aku Senag Berkunjung Ke Blog Ini.. Semoga Anda Mendapat pahala Yg Setimpal.. By Keysia..

  © Blogger template 'Isfahan' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP